اين پنجره صرفا براي تامين منابع مالي وبلاگ ايجاد شده است !

با کليک روي دکمه × یا دکمه بستن آنرا ببنديد

به وبلاگ من خوش آمديد


آخرین مطالب سايت

آخرین مطالب سایت

5 بازدید ۲۹ام مهر ۱۳۹۵ hossein دسته‌بندی نشده بدون نظر

مطالعات مرکز خدمات شهري

مطالعات مرکز خدمات شهري

مطالعات مرکز خدمات شهري

مطالعات مرکز خدمات شهري


مطالعات مرکز خدمات شهري


مطالعات مرکز خدمات شهري
مطالعات مرکز خدمات شهري
مطالعات مرکز خدمات شهري
مطالعات مرکز خدمات شهري

تعدادبرگ: ۱۱۵   قيمت: ۲۵۰۰۰ تومان     تعدادمشاهده  ۸۸  
 

بخشي از پروپزال:
 
-?مقدمه :
از آن جا که در حال حاضر در اغلب شهرهاي بزرگ ايران، بخش‌هاي بزرگي به صورت خودرو، بي‌برنامه و بربستري کنترل نشده توسعه پيدا کرده‌اند، حواشي خيابان‌هاي اصلي توسط کاربري‌هاي خدماتي منطقه‌اي، ناحيه‌اي و محله‌اي اشغال گرديده است. استقرار و توزيع اين کاربري‌ها اغلب نه به دليل نياز، بلکه به دلايل مختلفي از قبيل بي‌برنامه بودن، ، سوداگري زمين داران و زمين بازان و فساد اجتماعي و اداري صورت پذيرفته است. به همين دليل مراکز برنامه ريزي شده و مناسبي براي فعاليت‌هاي شهري در نظر گرفته نشده و توسعه اين خدمات نيز همانند و مشابه با توسعه مناطق مسکوني، خودرو بوده است.(محنايي،????: ??-??)
به اين ترتيب نه تنها سيماي شهري بخش‌هاي اعظمي از مناطق شهر از هويت و چهره مناسب محيط انساني بي‌بهره هستند، بلکه معابر نيز از نظر شکل، موقعيت و همچنين ابعاد و فرم نمي‌توانند جوابگوي حجم و نوع فعاليت‌هاي مستقر در خود باشند. تداخل نا متناسب فعاليت‌هاي خصوصي با کاربري‌هاي عمومي در اين معابر به چشم مي‌خورد. هر يک از اين فعاليت‌ها براي ديگري ايجاد مزاحمت نموده و هيچيک، به شايستگي مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
 
مطالعات مرکز خدمات شهري,رساله مرکز خدمات شهري,پايان نامه مرکز خدمات شهري,برنامه فيزيکي مرکز خدمات شهري,طرح نهائي معماري مکز خدمات شهري,مطالعات طراحي مرکز اداري,مطالعات معماري مرکز خدمات شهري,رساله معماري مرکز خدمات شهري,پايان نامه معماري مرکز خدمات شهري,دانلود مطالعات معماري مرکز خدمات شهري,دانلود رساله معماري مرکز خدمات شهري,نمونه موردي داخلي مرکز خدمات شهري,نمونه موردي خارجي مرکز خدمات شهري,طرح مرکز خدمات شهري,طراحي مرکز خدمات شهري در تهران,طراحي مرکز اداري در تهران,طراحي مرکز اداري در منطقه ۸ تهران,نقشه مرکز خدمات شهري,پلان معماري مرکز خدمات شهري,مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز اداري,رساله مرکز اداري,ظوابط طراحي مرکز خدمات شهري,ظوابط طراحي مرکز اداري
در وضع موجود، ضمن وجود بعضي قطعات بزرگ که عموماً به کاربري‌هايي مانند کارگاه‌ها، مراکز انتظامي، مراکز درماني و مدارس تعلق دارند، اکثر قطعات کوچک بوده و مربوط به واحدهاي تجاري و مسکوني مي‌باشند قطعات تجاري نه به صورت مجموعه‌هايي کارا، بلکه به صورت تک واحدهاي کوچک غيرکارا به وجود آمده‌اند که با نوع فعاليت خود سازگاري نداشته و در مقياس کلان، از بهره‌وري اقتصادي ناچيزي برخوردار هستند.(گلستان،???? : ??-??)
به اين ترتيب بافت شهري، برنامه‌ريزي نشده خودرو، نامتناسب، فقير از نظر خدمات شهري و فضاهاي عمومي، نامطبوع از نظر سيماي شهري، مشوق انزوا و بيگانه از عملکرد‌هاي روز و پيشرفت‌هاي زمان و اغلب به شدت ناسالم هست.
قطعا يافتن پاسخ سولاتي نظير چگونگي برون رفت از وضعيت موجود و راه حل هاي تامين سطوح خدماتي و طرح هاي موضعي و موضوعي پاسخگو و همه جانبه نگر در جهت ارتقاء کيفيت زندگي شهري مي تواند راهگشا مديران شهري باشد.
 
براي توضيحات بيشتر و مشاهده فهرست مطالب و خريد رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائيد…
 
 
با توجه به مطالب فوق ضرورت برنامه ريزي و ارائه پيشنهادات جهت رفع کمبودهاي خدماتي ، اداري ، تفريحي،… موجود بيش از پيش احساس ميگردد در همين راستا اين پايان نامه با پيشنهاد طراحي و اجرا يک مرکز اداري و خدماتي تلاش دارد ضمن ارائه خدمات اداري، رفاهي … در مقياس عملکرد منطقه اي و محلي ضمن پاسخگويي به نيازها ي موجود و ساماندهي فعاليتها موجبات پراکنندگي و پراکنش مراکز در سطح شهرو کاهش بار مناطق مرکزي و رفع مشکلات متعدد و متنوع آنها گردد.
در اين پايان نامه تلاش گرديده ادارات ، مراکز و فضاهاي مورد نياز شناسايي و نسبت به جمع آوري اطلاعات و ضوابط و قوانين طراحي پروژه مطالبي ارائه گردد.
 
 
 
۱-۲- اهداف تحقيق:
در اين مطالعه با توجه به طراحي مرکز خدمات شهري سعي مي‌گردد برنامه فيزيکي جهت طراحي معماري فضاهاي پيش بيني شده ارائه و در فصول اين نوشته به بيان ضوابط و ويژگيهاي معماري اين فضاها پرداخته و نمونه‌هاي مشابه و نکات مورد نظر در طراحي آنها اشاره گردد و در خصوص مسائل مربوط به سازه ، تأسيسات نيز نکاتي ارائه گرديد.
 
?-?- جمع بندي کليات تحقيق
با توجه به مطالعات انجام شده نتيجه نهايي تحقيق منجر به طراحي مرکز اداري در منطقه ? تهران در اراضي کن گرديد. در طراحي کليه مراکز مورد مطالعه در سايت مذکور جانمايي و تلاش گرديد ارتباط منطقي بين تک تک ساختمانها با کليت مجموعه به وجود آيد.
 
بخشي از مطالب:
 
 
 
۳-۱- ديد و منظر شهري:
نماي شهر در نقاط مختلف بر اساس عوامل جغرافيايي، اقتصادي، فرهنگي و تاريخي متفاوت است. در شمال شهر که به کوه‌ها نزديک‌تر است معمولا خيابان‌ها و کوچه‌ها شيبدارتر و در جنوب شهر هموارترند. همچنين در جنوب شهر ساختمان‌هاي بلندمرتبه کم‌تر و در شمال شهر بيشترند. ساختمان‌هاي اداري و دولتي نيز عمدتا در مرکز شهر قرار دارند. از طرف ديگر در مناطقي که تاريخ ساخت آن‌ها جديدتر است مانند منطقه ?، منطقه ? و منطقه ?? که همگي در غرب و شمال غرب شهر قرار دارند با توجه به پيروي از آيين‌نامه‌هاي جديدتر اصول شهرسازي در آن‌ها بيش‌تر رعايت شده است. در اين مناطق معمولا عرض خيابان‌ها و کوچه‌ها، سرانه پارکينگ و سرانه فضاي سبز از ساير مناطق شهر بيش‌تر است. برعکس در مناطقي که ساخت آن‌ها زودتر صورت گرفته است مانند منطقه ?? و منطقه ?? معمولا بناهاي تاريخي و سنتي بيش‌تري وجود دارد.
?-?- سيماي شهر:
 
?-?- تلفيق ايستايي و زيبايي در فرم سازه ها
 
به طور کلي انتخاب جهت استقرار ساختمان به عواملي چون وضع طبيعي زمين، ميزان نياز به فضاهاي خصوصي، کنترل و کاهش صدا و دو عامل باد و تابش آفتاب بستگي دارد. مهم‌ترين وظيفة معمار آن است که با توجه به شرايط حرارتي، بهداشتي و رواني مورد نياز، ساختمان را در جهتي قرار دهد که بيشترين استفاده از نور خورشيد حاصل شود. (کسمايي،???? : ???)
براي ايجاد بهترين شرايط حرارتي در داخل ساختمان (هواي گرم در زمستان و هواي خنک در تابستان) بايد نماي اصلي ساختمان رو به جنوب باشد.
اگر چه نماهاي جنوب شرقي و جنوب غربي آفتاب را به طور يکنواختر دريافت مي‌کنند، ولي در تابستان گرم‌تر و در زمستان‌ سردتر از نماهاي جنوبي مي‌شوند.
ديوارهاي شرقي و غربي در تابستان گرمتر و زمستـان‌ سردتـر از ديوار‌هـاي جنوبي ، جنـوب شرقي و جنوب غربي مي‌شوند.
به طور کلي در مناطق گرم و در عرض‌هاي جغرافياي کم، ساختمان بايد در جهتي باشد که کمترين انرژي خورشيدي را در طول سال دريافت نمايد
 
در مناطق گرم و خشک بايد ميزان تهوية طبيعي هنگام روز را به حداقل ممکن رساند. زيرا در اثر ورود هواي گرم خارج به داخل، دماي هوا و سطوح داخلي نيز افزايش مي‌يابد، به ويژه در طول روز که سرعت باد زياد است و در نتيجه، ميزان تهوية طبيعي افزايش مي‌يابد، تغييرات هواي داخلي در سطحي نزديک به دماي هواي خارجي تغيير مي‌کند.
 
از سوي ديگر چون رطوبت هوا در اين مناطق کم است، حتي با جريان هوايي با سرعت کم نيز امکان سرد شدن بدن از طريق تبخير عرق بدن وجود دارد و در نتيجه، نيازي به سرعت زياد هوا براي خنک سازي از طريق تبخير نيست. براي ايجاد اين شرايط سرعت هوا ممکن است ?? سانتي‌متر در ثانيه باشد. اين سرعت در اثر اختلاف دماي سطوح و نفوذ هواي خارج به داخل از طريق درز پنجره‌ها در هواي اتاق به وجود مي‌آيد و به اين ترتيب، نيازي به باز بودن پنجره‌ها نيست.
هنگام عصر و شب، به دليل پايين بودن دماي هواي خارج نسبت به دماي هواي سطوح داخلي، تهوية طبيعي امکان سريع خنک شدن هواي داخلي را به وجود مي‌آورد. نياز به کوران به هنگام عصر و شب وجود پنجره‌هاي بازشو را ضروري مي‌سازد. با هماهنگ کردن محل، شکل و نحوة باز شدن پنجره ها مي‌توان اندازة آن‌ها را به قدري کوچک کرد که حرارت جذب شده از طريق آن‌هابه حداقل برسد و در عين حال امکان تهوية مؤثر فراهم شود.
همچنين بايد به مسئله ورود گرد و غبار به داخل ساختمان نيز توجه کرد در مناطقي که هميشه طوفان شن و گرد وغبار وجود دارد، ساختمان‌هايي که برروي پيلوتي قرا دارند، مقدار بسيار کمتر گرد و غبار را دريافت مي‌کنند. زيرا به طور معمول در ارتفاع بيش از ?? متر، ميزان غبار موجود در هوا به شدت کاهش مي‌يابد. (کسمايي،???? : ???)
 
 
 
۳-۵- مراحل طراحي و ساخت «مرکز اداري»
مراحل طراحي و ساخت يک «مرکز اداري»، به صورت زير پيشنهاد داد:
?- برنامه‌ريزي نيازها.
?- تعيين فضاهاي مورد نياز.
?- انتخاب يک طراح مجرب و مطلع .
?- پيدا کردن زمين
?- تصويب روابط، طرح، و ترکيب معمارانه.
?-?-?- پردازش يک برنامه مالي
اين مراحل به صورت يک، دو، سه و پشت سرهم طي نمي‌شوند. بلکه آن‌ها به طور موکد بايد به صورت هم زمان انجام پذيرند. داشتن يک ايده از آن چه که مي‌خواهيم، موضوع مهمي است که بايد قبل از انتخاب معمار، به آن بپردازيم، اما معمار مي‌تواند در مشخص کردن اين خواسته سودمند باشد. به خاطر آوردن اين موضوع مهم است که مرکز خدمات شهري بايد ?? سال يا بيشتر دوام داشته باشد. بايدها و نبايد‌هاي زير مي‌توانند مسئولين درگير در برنامه‌ريزي مرکز خدمات شهري جديد را راهنمايي کنند.
?-?-?-?- بايدها
?? بايد «مرکز اداري» در مناسب‌ترين جا قرار بگيرد و در صورت امکان جايي باشد که ارزش زمين در حد معقولي باشد.
?? بايد معماري را انتخاب کنيد که سابقه کار و اطلاعاتي در مورد طراحي اداره‌هايي را داشته باشد که شامل تعداد کارمندان، الگوهايي از مبلمان و تجهيزات و نيازمندي‌هاي مخصوص مثل گاو صندوق‌ها و فضاهاي انبار مي‌باشند.
?? بايد فضاي پارکينگ کافي براي کارمندان و مراجعه کنندگان، تأمين گردد.
?? بايد همه يا بيشتر دفاتر اصلي اداره‌هاي شهر، در مرکز خدمات شهري مستقر گردند.
?? بايد توسعه آتي ساختماني و قابليت انعطاف در طرح بندي دفاتر (چيدمان)، رعايت شود.
?? بايد مرکز خدمات شهري با تأکيد برکارهاي جاري، آسودگي و آرامش مردم وراحتي کارمندان طراحي شود.
?? بايد راحتي و بهره‌وري کارمندان، با کنترل تهويه و نور کافي و مناسب، تأمين گردد.
?? بايد محلي براي استراحت کارمندان فراهم شود.
?? بايد از مصالح، ساختار و مبلماني استفاده کرد که نگهداري و حفظ مرکز خدمات شهري را آسان کنند.
??? بايد از پيشخوان هايي باز و بدون مانع ديد، ‌براي ارتباط رو در روي کارمندان با مردم،‌ استفاده کرد.
?-?-?- تعيين نيازمنديها
 
نيازمنديها باتوجه به شرايط حال و آينده بايد به دقت شناسايي و طراحي گردد و با توجه به شرايط موجود نه آنچه در گذشته جزء معيارهاي ما بوده ما بايد شاخص ها و اصول را شناخته و نسبت به طراحي اقدام و جهت حل مسائل راهکار ارائه نمائيم .
 
?-?-?- انتخاب موقعيت مرکز اداري
نخستين نکته‌اي که بايد براي انتخاب موقعيت مرکز اداري در نظر گرفته شود اين است که آيا بايد يک سايت ويژه خودش داشته باشد؟ يا مي‌تواند با چند ساختمان ديگر وابسته به خود در يک مجموعه و با هم ديده شود؟
طراحي «مراکز اداري شهري» بسيار مورد علاقه طراحان شهري مي‌باشد. براي اين که چنين پروژه‌هايي هم زمان با فوايد احتمالي آن، آزادي عمل در طراحي را نيز به ارمغان مي‌آورند. ساختمان‌هايي که يک «مرکز اداري شهر» در بردارد، محدوده‌اي از دفاتر اجرايي و ساختمان‌هاي خدماتي، تا گروهي از ساختمان‌هاي دفتري، تالارهاي همايش، کتابخانه‌ها و مانند آن را شامل مي‌شود.
بزرگ‌ترين فايده يک «مرکز اداري شهر» اين است که ساختمان‌هاي عمومي را در يک جا جمع مي‌کند
همچنين به يک يا چند واحد دولتي منتج مي‌شود که قادر باشند اين امکانات را براي مردم فراهم کنند. در نهايت اغلب دسترسي به امکانات معيني که در يک گروه خاص گردآوري شده‌اند را راحت‌تر مي‌‌کند و به انجام کارهاي اداري داخلي و فعاليت‌هاي دولتي وابسته سرعت مي‌بخشد. مشخص است که مرکز اداري شهربايد به گونه‌اي طراحي شود که با ساير ساختمان‌هاي مربوطه در ارتباط باشد. براي نمونه مرکز خدمات شهري «سنت جونز»‌در کاليفرنيا قسمتي از يک «مرکز اداري شهري» است که شامل : ساختمان بهداشتي ـ ‌سلامت و در داخل «مرکز اداري شهر» وجود دارد.
در محوطه يک «مرکز اداري شهر» بايد فاکتورهاي زير را براي انتخاب موقعيت مرکز خدمات شهري لحاظ نمائيد. محوطه‌اي که براي «مرکز اداري شهر» انتخاب مي‌شود، بايد قابليت انعطاف براي چيدمان ساختمان‌ها را داشته باشد.
محوطه بايد به شکلي انتخاب شود که در صورت توسعه تدريجي آينده تمام اجزاي آن به صورت يکپارچه و هماهنگ داخل مجموعه حفظ شود و تداخلي با توسعه ديگر کاربريهاي منطقه نداشته باشد.
امروزه ساختمان‌هاي دولتي مانند مرکز خدمات شهري است گاه آتش نشاني، ايستگاه پليس و غيره که هستة مرکزي بيشتر «مراکز اداري شهري» هستند، تمايل دارند که خودشان را از آن جدا کنند که دليل آن کاملاً روشن است. به عنوان نمونه ساختمان‌هاي پليس و آتش نشاني بهترين موقعيت را در يک نقطه مرکزي در شبکه خياباني و ساختار بزرگراه‌ها دارند. اين مکانها بهترين موقعيت براي دفتر شهردار يا اعضاي شوراي شهر است. آژانس‌هاي خدماتي (مانند سازمان آب يا سازمان پارک‌ها) توجه فزاينده‌اي به هم جواري موقعيت دفاتر مرکزي با ادارات و فعاليت‌هاي اجرايي خودشان دارند.
?-?- نکاتي که بايد در نظر داشت
 
?- دولت بايد خادم و قابل دسترس براي مردم باشد کارايي خدمات وابسته به اين است که چطور امکانات دولتي مناسب براي اکثريت شهرونداني که از اين امکانات استفاده مي‌کنند، فراهم شود.
?- چنين خدمات عمومي بايد به همه شهروندان سرويس دهد، و تا حد امکان، اين فعاليت‌ها بايد نزديک مرکز حمل ونقل شهري و مرکز فعاليت‌ تجاري شهر باشد. بيشتر خيابان هاي شرياني به صورتي طراحي مي‌شوند که مردم را به داخل و خارج مرکز شهر بياورند. در بيشتر موارد مرکز خدمات شهري بايد نزديک به مرکز حمل و نقل عمومي شهر باشد. در غير اين صورت، بهتر است که در نزديکي خيابان‌هاي شرياني شهر واقع شده باشد.
?- مرکز خدمات شهري بايد نزديک مرکز فعاليت‌هاي تجاري نيز باشد . زيرا اين جايي است که عمده‌ترين استفاده کنندگان از اين امکانات آن جا هستند. براي نمونه نمايندگي‌ها بايد نماينده‌اي در مرکز خدمات شهري داشته باشند. يک شهر بايد معين کند که چه گروه‌هايي بيش از همه به مرکز خدمات شهري مراجعه مي‌کنند و جاي اين امکانات تا حد امکان نزديک به اين گروه‌ها باشد.
?- دفاتر دولتي بايد با يکديگر به صورت يکپارچه باشند نه جدا از هم ديگر دفاتر نيز براي خدمات دهي موثر به مردم و کارايي بيشتر بايد در يک مجموعه باشند. قرارگيري مرکز خدمات شهري در نزديکي مرکز تجاري شهر، کار آژانس‌هاي واقع شده در آن را تسريع مي‌کند.
?- استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي بصورت گسترده موجب کاهش سطح پارکينگ مورد نياز در مراکز اداري و خدماتي شهر ميگردد و در صورت وابستگي به وسيله نقليه شخصي ما نياز بيشتر به پارکينگ خواهيم داشت .
?-?- خصوصيات طراحي و ساخت
طرح بندي‌ ساختمان‌هاي عمومي يا چيدمان آن‌ها، مرحلة بعدي در برنامه‌ريزي مرکز اداري است. به عنوان يک نقطه شروع استفاده از چک ليست زير براي تحليل نيازمنديهاي ساختمان‌هاي داخلي شامل : ادارات، دفاتر، اتاق‌هايي براي مقاصد خاص و نواحي خدمات دهي يا سرويس، مفيد مي‌باشد.
اداره‌هاي مورد نياز ثابتي که در ارتباط با عموم مردم هستند و کار گردآوري يا پرداخت پول را انجام مي‌دهند. مانند اداره مالي و اداره جمع کننده ماليات (دارايي‌) اداره‌هايي که نياز به تماس و ارتباط با گروه‌هاي خاصي از مردم دارند. مانند، صنايع همگاني (آب و برق و غيره)، اداره هايي که جواز ساختماني مي‌دهند. کارگزيني، برنامه‌ريزي شهري و کارمندان شهر.
اداره‌هاي ديگري شامل کارهاي عمومي، تفريحي، پليس، آتش نشاني و غيره.
تالار شوراي شهر و فضاهاي دفتري براي استفاده شهردار و اعضاي شوراي شهر.
دفاتري براي مديران اجرايي.
دادگاه‌ها.
گاو صندوق‌هاي ذخيره و اتاق‌هاي بايگاني.
اتاق‌هاي رختکن، توالت‌ها، سرايداري، تلفن‌هاي عمومي
فضاهاي براي تأسيسات گرمايشي و تهويه و تجهيزات الکتريکي
نواحي آمد و شد براي سرسراهاي اصلي (لابي)، راهروها، آسانسورها و راه‌پله‌ها.
ارتباط بين يک اتاق يا فضاي عملکردي با ديگر اتاق‌ها، خيلي مهم است. هيچ اتاقي با خودش موجوديت نمي يابد، و خيلي از مشکلات زندگي در چنين ساختماني، زماني افزايش مي‌يابد که، اين واقعيت فراموش شود. اداره هاي مربوط به يک عملکرد بايد نزديک به هم واقع شوند. و عملکردها بايد به صورت پشت سرهم و طبق الگوي توليد خطي طراحي شوند. سرسراهاي وسيع موجب افزايش هزينة ساخت مي‌شوند. بدون اينکه فضاهاي قابل استفاده‌هاي را به وجود ‌آورند.
ارتفاع ساختمان بستگي به مقدار زمين موجود و فضاي اداري مورد نياز دارد. معمولاً افزايش زمين ارزان‌تر از افزايش ارتفاع است. نگهداري ساختمان‌هاي بلندتر و طراحي آن‌ها براي دسترسي به عملکردهاي مورد نياز در طبقات متفاوت، دشوارتر است. در ضمن هر ساختمان شهري بيش از دو طبقه بايد يک آسانسور داشته باشد، به خصوص اگر مردم، بيشتر به طبقه بالايي مراجعه کنند.
آماده کردن يک زيرزمين کاملاً مناسب براي دفتر، اغلب کار ساده‌اي است، توصيه مي‌شود که دفاتر اکثر سازمان‌هاي حرفه‌اي در زيرزمين باشد،‌ زيرزمين‌ها مي‌توانند به عنوان انبار، فضاهاي خدماتي مانند، کپي، اتاق‌هاي دريافت و انتقال (دبيرخانه)، تجهيزات گرمايش و سرمايش و اتاق مرکزي برق، استفاده شوند.
?-?- طراحي اداره‌ها
طراحي‌ اداري بايد وابسته به فعاليت‌هايي که در آن اداره انجام مي‌شود و تجهيزات مخصوصي که استفاده مي‌گردد، باشد. براي نمونه در طراحي اداره مالي، فضايي باز براي کارمندان حسابداري و صندوق دارها، يک يا دو اتاق خصوصي، اتاق تايپ و يک گاو صندوق مورد نياز است. از طرف ديگر اداره‌هاي عمومي نياز به اتاق‌هاي خصوصي براي مديران و سرپرستان، مهندسان، بازرسان مالي، نقشه کشها، گاو صندوقي‌ براي بايگاني نقشه ‌ها و يک اتاق کنفرانس دارند.
نخستين گام در طراحي يک اداره، بررسي اين موضوع است که آن اداره براي چه کاري ساخته مي‌شود؟ اين مطالعه بايد به صورت خاصي انجام پذيرد. بايد يک ليست کامل از همه کارکنان و تجهيزات مورد نياز فضاها تهيه شود. بايد امکان توسعه آتي، تهيه و تدارک براي کارمندان بيشتر پيش بيني شود. بايد بدانند که جريان کار به صورت عملي چگونه است و آن را در يک خط مشخص‌ معلوم کنند. به طور معمول کار به سمت کارمندان مي‌آيد تا اين که آن‌ها به سمت کار بروند. فعاليت‌هايي با مراجعه کمتر مي‌توانند اطراف فعاليت‌هاي اصلي‌تر گروه‌بندي شوند.
 ?-?- طراحي مرکز خدمات شهر
 
«مرکزخدمات» در واقع جايي براي ساختمان هاي اداري و خدماتي… است نه يک بناي يادماني يا تزئيني‌ پس ساختمان آن بايد طوري طراحي شود که ساخت و نگهداري از آن، اقتصادي و به صرفه باشد. يک برنامة بلند مدت و درست اقتصادي معقول و منطقي، که بتواند هزينه‌هاي اوليه و هزينه‌هاي نگهداري را به صورت درستي متعادل نمايد لازم است با انتخاب مصالح و تجهيزات ارزان قيمت، جهت کم کردن هزينه‌ها و صرفه‌جويي‌، ممکن است هزينه‌هاي بسيار سنگيني، براي نگهداري و جايگزيني مصالح و تجهيزات، در آيندة نه چندان دور به ساختمان‌هاي «مرکز خدماتي» تحميل شود. اگرچه نقش عملکردي «مرکزخدماتي» محدوديت‌هايي را در طراحي اعمال مي‌کند، با اين وجود نمي‌توان شاخص بودن شهري، ساختمان اين مرکز را از نظر دور داشت و به آن بي‌توجه بود. زيرا اين ساختمانها نمايانگر هويت يک شهر نيز مي‌باشد.
 
و……….
 
 
 
 
فهرست مطالب:
 
فصل اول: طرح موضوع و اهميت آن
 
?-?- مقدمه …………………………………………………………………………………………………..?
?-? اهداف تحقيق……………………………………………………………………………………………….?
?-?-?-اهداف کلي ……………………………………………………………………………………………..?
?-?-?-اهداف خاص …………………………………………………………………………………………….?
?-?- جمع بندي کليات تحقيق………………………………………………………………………………….?
فصل دوم : شهرتهران و اقليم
?-?-شناسايي شهر تهران و منطقه ?……………………………………………………………………………..?
?-?-مطالعات منطقه?……………………………………………………………………………………………….?
?-?-موقعيت اراضي کشت اجباري کن…………………………………………………………………………………..??
?-?- ويژگي‌هاي جغرافيايي و اقليمي…………………………………………………………………………………..??
?-?-موقعيت جغرافيايي استان تهران……………………………………………………………………………….??
?-?-شرايط اقليمي استان تهران………………………………………………………………………………………..??
?-?-?- دما…………………………………………………………………………………………………………??
?-?-? نم نسبي……………………………………………………………………………………………………..??
?-?-?- بارندگي………………………………………………………………………………………………….??
?-?-?-برف و يخبندان……………………………………………………………………………………………..??
?-?-?-تابش آفتاب………………………………………………………………………………………..??
?-?-?-باد و طوفان……………………………………………………………………………………..??
?-?-?- نتيجه‌گيري………………………………………………………………………………………………..??
?-?-تقسيمات اقليمي و تيپولوژي معماري(اقليم گرم و خشک) …………………………………………………….??
?-?-?-تعيين فرم ساختمان…………………………………………………………………………………………….??
?-?-?-تعيين فرم ساختمان‌هاي بزرگ………………………………………………………………………………..??
?-?-?-انتخاب جهت قرارگيري ساختمان……………………………………………………………………………….??
?-?-?-تهوية مورد نياز ساختمان…………………………………………………………………………………………??
 
فصل سوم: شهرتهران
?-?-بررسي آثار و جوانب اقتصادي…………………………………………………………………………………….??
?-?-ديد و منظر شهري……………………………………………………………………………………………………..??
?-?-سيماي شهر…………………………………………………………………………………………………..??
?-?- فضاي شهري…………………………………………………………………………………………………….??
?-?- تلفيق ايستايي و زيبايي در فرم سازه ها…………………………………………………………………………………??
?-?- مراحل طراحي و ساخت «مرکز اداري»…………………………………………………………………………??
?-?-?-پردازش يک برنامه مالي………………………………………………………………………………..??
?-?-?-?- بايدها……………………………………………………………………………………..??
?-?-?-? نبايدها………………………………………………………………………………………………………??
?-?-?- تعيين نيازمنديها…………………………………………………………………………………………..??
?-?-?- انتخاب موقعيت مرکز اداري……………………………………………………………………………………..??
?-?- نکاتي که بايد در نظر داشت ………………………………………………………………………………………….??
?-?- خصوصيات طراحي و ساخت…………………………………………………………………………………??
?-?- طراحي اداره‌ها……………………………………………………………………………………………………??
?-?-?- دفاتر خصوصي……………………………………………………………………………………………………??
?-?-?-دفتر مدير عامل…………………………………………………………………………………………………..??
?-?-?-فعاليت‌هاي مالي………………………………………………………………………………………………………??
?-?-?-ادارة پليس………………………………………………………………………………………………………….??
?-??-طراحي مرکز خدمات شهر……………………………………………………………………………………………..??
?-??-بررسي نمونه‌ها……………………………………………………………………………………..??
?-??-دپارتمان‌هاي لحاظ شده در طراحي مجموعه……………………………………………………………..??
?-??-?-ساختمان‌هاي اداري………………………………………………………………………………………….??
?-??-?-تغييرات در محيط کار فردي…………………………………………………………………………..??
?-??-?گونه شناسي انواع فضاهاي دفتري………………………………………………………………………??
?-??-?- سيستم ها…………………………………………………………………………………………………??
?-??-?-ايدة طرح دفتر کار………………………………………………………………………………………..??
?-??-?-?-دفاتر با پلان بسته يا سنتي…………………………………………………………………………………….??
?-??-?-?-?- مزاياي پلان سنتي………………………………………………………………………………………..??
?-??-?-?-?-مشکلات پلان سنتي……………………………………………………………………………………………??
?-??-?-?-دفاتربا پلان باز يا آزاد…………………………………………………………………………………………..??
?-??-?-?-?-اساس شيوه OOL…………………………………………………………………………………………………-۲-
 
مزاياي پلان باز يا آزاد………………………………………………………………………………………………………..
?-??-?-?-?-مشکلات پلان باز…………………………………………………………………………………………??
?-??-?-?-دفاتر با پلان قابل تبديل…………………………………………………………………………………………??
?-??-?-محاسبات فضاهاي مورد نياز……………………………………………………………………………………..??
?-??-?-?- فضاهاي کار……………………………………………………………………………………………………??
?-??-حداقل فضاي کار غير اتوماتيک ……………………………………………………………………………………..??
?-??-حداقل فضاي کار اتوماتيک…………………………………………………………………………………??
?-??-چيدمان فضاي کار………………………………………………………………………………………………..??
?-??-قضاي مذاکره يا کنفرانس ………………………………………………………………………………………??
?-??-محوطه‌هايپذيرش………………………………………………………………………………………………….??
?-??- چينش مبلمان محل کار………………………………………………………………………??
?-??- اصول کلي طراحي…………………………………………………………………………………..??
?-??-?-روش خط مستقيم…………………………………………………………………………………….??
?-??-?-روش هسته مرکزي………………………………………………………………………………??
?-??-عملکردهاي اصلي در دفاتر کار…………………………………………………………………………..??
?-??-?-گروه مديريت……………………………………………………………………………………..??
?-??-?- گروه مالي………………………………………………………………………………………….??
?-??-?- بخش خريد………………………………………………………………………………..??
?-??-?- بخش فروش…………………………………………………………………………………….??
?-??-?- بخش عمومي……………………………………………………………………………………..??
?-??-مطالعه نمودار سازمان………………………………………………………………………………..??
?-??-?-تسهيلات همگاني…………………………………………………………………………………??
?-??-?-جريان کار…………………………………………………………………….??
?-??-?- تجهيزات مورد استفاده……………………………………………………………………………??
?-??-?-مرکزيت دادن عملکرد ها……………………………………………………………………..??
?-??-?-بخش‌هاي محرمانه………………………………………………………………………………..??
?-??-?-اتاق کنفرانس……………………………………………………………………………………??
?-??-?-آسانسور باربر……………………………………………………………………………..??
?-??-?-حمل و نقل……………………………………………………………………………………??
?-??-?-سرويس دهي……………………………………………………………………………………..??
?-??-??-آسانسور مسافربر……………………………………………………………………………??
?-??-پنج نکته مهم براي تقسيم ……………………………………………………??
?-??- بررسي نمونه هاي مجموعه‌هاي اداري……………………………………………………….??
?-??-?- مجموعه اداري ـ فرهنگي، کي . ان . پي…………………………………………………………??
?-??-?-مجموعه اداري ـ فرهنگي، فوکوشيما…………………………………………………………….??
?-??-?-مجموعه اداري موسسه VPRO…………………………………………………….
 
فضا………………………………………………………………………………………………..??
?-??-?-تعيين ابعاد و محدودة دستيابي……………………………………………………………..??
?-??-?- محدودة دسترسي راحت………………………………………………………………..??
?-?? معماري داخلي……………………………………………………………………………??
?-??-نور……………………………………………………………………………………??
?-??-? نور طبيعي…………………………………………………………………………??
?-?? ساختمانهاي کتابخانه‌ها…………………………………………………………………??
?-??-?-انواع کتابخانه‌ها………………………………………………………………………??
?-??-? بخش‌هاي مطالعه………………………………………………………………………??
?-??-? فضاهاي کار…………………………………………………………………………………??
?-??- سيستم اعلام حريق…………………………………………………………………….??
?-??-گزارش تأسيسات مکانيکي……………………………………………………………………..??
?-??-? سيستم اطفاي حريق………………………………………………………………….??
?-??-?-نکاتي در مورد آتش سوزي و خطرات آن ………………………………………………….??
?-??-?-?-جلوگيري از گسترش آتش سوزي در طراحي…………………………………………….???
?-??-?-?- مقررات حفاظت از ساختمان‌ها در مقابل آتش سوزي……………………………………..???
?-??-?-کنترلکننده‌هاي الکتريکي در ساختمان هاي عمومي………………………………………………???
?-??-?-اعلام خطر در ساختمان‌هاي عمومي………………………………………………………???
?-??-?-تلفن در ساختمان‌هاي عمومي……………………………………………………???
?-??-?-تالارهاي گردهمايي………………………………………………………………..???
فصل چهارم: مطالعات تحليلي
?-?- گزارش طراحي …………………………………………………………………………..???
?-?-?- مباني و معيارهاي طراحي………………………………………………………………???
?-?-?- بازدهي مطلوب…………………………………………………………………..???
?-?-?- پويايي و گسترش…………………………………………………………………….???
?-?-?- قابليت انعطاف……………………………………………………???
?-?-?- شبکه ارتباطي……………………………………………………………………???
?-?-?- انسجام بافت………………………………………………………………………………..???
?-?-?- اکولوژي محيط………………………………………………………………………………..???
?-?-?- مراودات اجتماعي…………………………………………………………………….???
?-?-?- هماهنگي مجموعه با خاک و آب………………………………………………………………….???
?-?- روش‌هاي اجرايي و سياست‌هاي اقتصادي…………………………………………………….???
?-?- هماهنگي کالبدي طرح با ويژگي‌هاي زمين……………………………………………………???
?-?- بررسي موقعيت زمين………………………………………………………………………… ???
?-?- دسترسي هاي مجموعه…………………………………………………………………………. ???
?-?- ارتباطات داخلي مجموعه………………………………………………………………….. ???
?-?- منطقه بندي داخلي محوطه…………………………………………………………………….???
?-?- الگوي طراحي ساختمان‌ها…………………………………………………………………..???
?-?- دلايل انتخاب سايت………………………………………………………………………..???
?-??- تحليل سايت………………………………………………………………………………???
?-??- ايده هاي طرح (Concept) ……………………………………………………..۱۰۸
۴-۱۱-۱- گزينة اول………………………………………………………………………………….???
?-??-?- گزينه دوم …………………………………………………………………………………….???
?-??- تصاويرسايت مجموعه…………………………………………………………………..???
?-??- جمع بندي…………………………………………………………………………….???
?-??- اجزا متشکله و روابط حاکم بر طرح مجموعه……………………………………………….???
?-??- برنامه فيزيکي فضاهاي طراحي شده…………………………………………………………………???
?-??- نقشه هاي پروژه مرکز خدمات شهر……………………………………………………………..???
 
فهرست منابع و مآخذها
 
فهرست شکل ها
شکل ?-? نقشه ?? منطقه شهر تهران…………………………………………………………….. ?
شکل ?-? منطقه ? و اراضي کشت اجباري کن……………………………………………………..?
شکل ?-?- تقسيمات اقليمي ايران……………………………………………………………………..??
شکل ?-?- عرضهاي جغرافيايي ايران…………………………………………………………………??
شکل ?-?- تقسيمات چهارگانه اقليمي ايران ………………………………………………??
شکل ?-?- نمودار بارندگي و رطوبت……………………………………………………………??
شکل ?-?- موقعيت و زواياي تابش خورشيد………………………………………………….??
شکل ?-?- نمودار بادهاي غالب و حداکثر سرعت وزش باد …………………………………..??
شکل ?-?- نمودار جهت قرارگيري ساختمان در اقليم گرم و خشک………………………………..??
شکل ?-?- نمودار جهت قرارگيري ساختمان در اقليم گرم و خشک…………………………….??
شکل ?-?- مرکز خدمات شهري الحمرا، کاليفرنيا……………………………………………………??
شکل ?-?- مرکز خدمات شهري الحمرا، کاليفرنيا………………………………………………….??
شکل?-?- سيتي هال راليه کاروليناي شمالي……………………………………………………….??
شکل?-? – سيتي هال راليه کاروليناي شمالي……………………………………………………??
شکل ?-?- نمونه ?………………………………………………………………………??
شکل ?-?- نمونه ?……………………………………………………………………….??
شکل ?-?- نمونه ?………………………………………………………………………..??
شکل ?-?- نمونه ?……………………………………………………………………….??
شکل?-??- نمونه ?……………………………………………………………………………….??
شکل ?- ??- نمونه ?……………………………………………………………………………??
شکل ?-??- طرح کلي يک رديفي دفاتر بسيار عميق………………………………………….??
شکل ?-??- طرح کلي دوتايي…………………………………………………………………??
شکل ?-??- طرح کلي سه رديفي……………………………………………………………??
شکل ?-??- طرح کلي بدون راهرو………………………………………………………………….??
شکل ?-??- استکهلم تدابير داخلي متنوع( دفاتر باز ، گروهي ، جداگانه و مرکب) …………………………??
شکل ?-??- دفاتر مجزا و مرکب…………………………………………………………….??
شکل ?-??- نمونه اي از يک پلان سنتي و يا بسته……………………………………………..??
شکل ?-??- ساختمان اداري با پلان آزاد……………………………………………………??
شکل ?-??- نمونه اي از تلفيق پلان آزاد و بسته …………………………………………………??
شکل ?-??- ساختمان اداري با پلان آزاد تعديل شده…………………………………………..??
شکل ?-??- ساختمان اداري با پلان آزاد تعديل شده…………………………………….??
شکل ?-??- نمونه اي از تلفيق پلان باز و بسته………………………………………………….??
شکل ?-??- محاسبات جداکنندهاي فضا…………………………………………………………??
شکل ?-??- محاسبات جداکنندهاي فضا…………………………………………………..??
شکل ?-??- محل کارL شکل…………………………………………………………………..??
شکل ?-??- محل کارU شکل……………………………………………………………………..??
شکل ?-??- حداقل فضاي استاندارد براي محيط کار باز و بسته با کار غير اتوماتيک(دستي)………..??
شکل ?-??- حداقل فضاي استاندارد براي محيط کار باز و بسته با کار غير اتوماتيک(دستي)…………??
شکل ?-??- حداقل فضاي استاندارد براي محيط کار باز و بسته با کار اتوماتيک……………………………??
شکل ?-??- حداقل فضاي استاندارد براي محيط کار باز و بسته با کار اتوماتيک…………………………….??
شکل ?-??- حداقل فضاي استاندارد براي محيط کار باز و بسته با کار اتوماتيک…………………………….??
شکل ?-??- چيدمان دفاتر اداري……………………………………………………………………….??
شکل ?-??- چيدمان دفاتر اداري……………………………………………………………??
شکل ?-??- دفاتر چندمنظوره………………………………………………………………………..??
شکل ?-??- دفاتر اداري……………………………………………………………………..??
شکل ?-??- ميز مدير و محل نشستن ملاقات کننده ……………………………………………??
شکل ?-??- ميز مدير و محل نشستن ملاقات کنندگان…………………………………………??
شکل ?-??- ميز مدير و محل نشستن ملاقات کنندگان…………………………………………..??
شکل ?-??- ميز مدير و محل نشستن ملاقات کنندگان…………………………………….??
شکل ?-??- ميز مدير و محل نشستن ملاقات کنندگان………………………………………..??
شکل ?-??- ميز تجهيزات الکترونيک………………………………………………………………..??
شکل ?-??- فضاي مذاکره يا کنفرانس……………………………………………………………..??
شکل ?-??- فضاي مذاکره يا کنفرانس………………………………………………………………….??
شکل ?-??- فضاي مذاکره يا کنفرانس……………………………………………………………………??
شکل ?-??- متصديان پذيرش- ارتفاع پيشخوان………………………………………………??
شکل ?-??- متصديان پذيرش- ارتفاع پيشخوان………………………………………………….??
شکل ?-??- وضعيت اتاق انتظ

مقالات معماري www.nbpars.ir 09128380245

منبع + ادامه مطلب
:

مطالعات مرکز خدمات شهري

.

===

مطالعات مرکز خدمات شهري
مطالعات,مرکز,خدمات,شهري
مطالعات ,مرکز ,خدمات ,شهري
مطالعات, مرکز, خدمات, شهري
مطالعات , مرکز , خدمات , شهري
مطالعات + مرکز + خدمات + شهري
مطالعات مرکز خدمات شهري

مطالب ديگر دوستان :

مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري + مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري | مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري ,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري, مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,مطالعات مرکز خدمات شهري,

مطالعات مرکز خدمات شهري

مطالعات مرکز خدمات شهري

مطالعات مرکز خدمات شهري

برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاه شما در مورد این مطلب