اين پنجره صرفا براي تامين منابع مالي وبلاگ ايجاد شده است !

با کليک روي دکمه × یا دکمه بستن آنرا ببنديد

به وبلاگ من خوش آمديد


آخرین مطالب سايت

آخرین مطالب سایت

10 بازدید ۱۸ام مهر ۱۳۹۵ hossein دسته‌بندی نشده بدون نظر

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري



تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

اين مطلب بصورت اتوماتيک با نرم افزار All RSS to wp v1.3 فرستاده شده است اميدوارم مطلب مفيدي باشد :

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش  پرستاريدسته: علوم اجتماعي
بازديد: ۲ بار
فرمت فايل: doc
حجم فايل: ۸۶ کيلوبايت
تعداد صفحات فايل: ۹۸

نقش پرستار در جامعه جديد گستردگي بسيار يافته است و همانند گذشته در چارچوب فعاليتهاي درماني خلاصه نمي‌شود اين تحول سبب مي‌شود كه پرستار وظايف خود را در ابعادي «عمومي» ارائه نمايدفايل با فرمت ورد و تنظيم شده در۹۸ صفحه قابل ويرايش مي باشد

قيمت فايل فقط ۸,۹۰۰ تومان

خريد

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش  پرستاري  

 

 

مقدمه:

نقش پرستار در جامعه جديد گستردگي بسيار يافته است و همانند گذشته در چارچوب فعاليتهاي درماني خلاصه نمي‌شود. اين تحول سبب مي‌شود كه پرستار وظايف خود را در ابعادي «عمومي» ارائه نمايد. نقش پرستار نقشي چند بعدي است و متكي به در نظر گرفتن بيمار به عنوان يك مجموعه زيستي – اجتماعي در شرايط ويژه مي‌باشد که مستلزم بهره گيري از آموزش هاي گوناگون  است. امروزه اهميت آموزش پرستاران در زمينه هاي گوناگون و نقش حياتي آن در پيشبرد و سلامت جامعه امري انکار ناپذيراست و از طرفي لازمه موفقيت براي برنامه ريزي صحيح و منطقي آموزش پرستاران استفاده از نيازسنجي آموزشي مي باشد که به همين منظور در تحقيق حاضر به بررسي نيازهاي آموزشي پرستاران بيمارستان پارسيان از ديدگاه مديران و پرستاران پرداخته شده است. در اين فصل به منظور راهيابي به بنيانهاي عملي پيرامون موضوع مورد مطالعه و براي دستيابي به چارچوب نظري جهت تدوين فرضيه هاي تحقيق وپيشينه پژوهش در دو قالب مورد بررسي قرار گرفته است.

۱-در بخش اول سعي شده است اصطلاحات و مفاهيم کليدي در ارتباطات  با نياز و نيازسنجي آموزشي و الگوهاي نياز سنجي آموزشي در مرتبط با پرستاران ارائه گردد.

۲-در بخش د وم پاره اي از مطالب در خصوص آموزش، آموزش هاي ضمن خدمت، اصول و مباني حاکم در نظام آموزش پرستاران و موارد ديگري از اين قبيل مطرح شده است.

۳-زمينه هاي تاريخي حرفه پرستاري، خدمات پرستاري و جامعه، پرستاري در جامعه نوين، تکامل تاريخي تحقيق پرستاري و …. در بخش سوم مورد بررسي قرار گرفته شده است. 

۴-در بخش چهارم سوابق مطالعات موردي انجام شده در زمينه تحقيق پرداخته شده است.

 

بخش اول : نياز و نيازسنجي آموزشي 

مفهوم نياز

مفهوم نياز يكي از وسيعترين و پركاربردترين واژه‌هايي است كه در حوزه‌هاي مختلف آموزشي وخدمات اجتماعي متداول است. در واقع نياز مفهومي است پيچيده و داراي ابعاد گوناگون كه درباره‌ آن هيچگونه تعريف منحصر به فردي كه مورد پذيرش همگان باشد وجود ندارد و فهم آن بستگي به اين دارد كه اين امر را در كدام يك از شاخه‌هاي علوم بشري و براي چه تحقيقي مورد بررسي قرار داده و از آن چه استفاده‌اي مي‌كنيم هر كدام از علوم مختلف از ديدگاه خود به نيازها پرداخته‌اند به عنوان مثال فيزيولوژيست‌ها به بعد فيزيولوژيكي، روانشناسان به بعد رواني، جامعه شناسان به بعد اجتماعي نيازها پرداخته و اقتصاد دانان در چارچوب تقاضاي مشتريان نيازها را مورد مطالعه قرار مي‌دهند (مختاري آبكناري ، ۱۳۸۲ص۴۳).

ويژگيهاي نيازهاي انساني 

برخي از ويژگيهاي ابتدايي نيازهاي انساني عبارتند از :

۱-تمام مردم نيازهايي دارند .

۲-نيازها بيانگر فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب است .

۳-مردم بايد تفاوت بين وضع موجود واقعي و وضع مطلوب را تشخيص داده و قبل از آنكه براي هرگونه تغييري آماده شوند بايد بتوانند ارزش وضع مطلوب را درك كنند.

۴-وسعت فاصله بين دو وضعيت موجود و مطلوب نشان دهنده ميزان نياز فرد است .

۵-نيازها در يك طبقه‌بندي معمولي به سه دسته فيزيكي ، اجتماعي و ادغامي تقسيم مي‌شوند.

۶-از نظر روان شناسي نيازها در دو گروه احساس شده و احساس نشده طبقه‌بندي مي‌شوند.

۷-نيازها مي‌تواند در ماهيت انفرادي باشند يا در بين اعضاي گروهها مشترك باشند.

۸-نيازها به مرور زمان تغيير مي‌كنند.

۹-نيازهاي مردم با افزايش سن و رشد و تغييرات اقتصادي و اجتماعي تغيير مي‌كنند.

۱۰- اهميت نسبي نيازها از شرايط فيزيكي و هنجارهاي فرهنگي تأثير مي‌پذيرد (شعبانعلي فمي،۱۳۸۰ص۴۳).

طبقه بندي نيازها 

كلاً نيازها را براساس معيارهاي گوناگوني طبقه بندي مي كنند كه هر كدام بخشي از وجود وانواع نيازها را نشان مي دهد ولي در كل نياز بر پايه تمايلات وخواسته هاي هر فرد استوار است ولي اين تمايلات وخواسته ها را بايد مورد ارزيابي قرار داد وآنها را از نظر عقلاني طبقه بندي كرد در كل به نظر مي رسد كه طبق تعريف دو نوع نياز كلي را مي توان طبقه بندي نمود (عباسي، ۱۳۷۵ص۷۵  ) 

۱-نيازهاي محسوس وآشكار كه به سادگي قابل شناسايي هستند و نيازي به تحقيق در مورد آنها نيست. مانند نياز به غذا يا نياز به آموزش 

۲-نيازهاي غير آشكار (غير محسوس ) : اين نيازها كه به آن نيازهاي پنهان هم گفته مي شود با وجود مشخص شدن آن معلوم نيست كه چه كساني به آن نيازمندند مانند تقليل در كيفيت يا كميت توليد كه كمبود بايد تحليل شده وعلت آن بدست آيد ومشخص گردد.

 

نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو 

     يكي از معروفترين نظريه هاي انگيزش دركار، نظريه سلسله مراتب نيازهاي مازلو است از زمان معرفي آن در سالهاي مباني دهه ۱۹۴۰ تاسالهاي پاياني دهه ۱۹۵۰ اين نظريه در درجه نخست در قلمرو  روانشناسي باليني بود كه مازلو بيشتر كارهاي پيشرفته خود را در آن زمينه به انجام رساند. با توجه بيشتري كه به نقش انگيزش در كار بعمل آمد، در دهه ۱۹۶۰ نظريه  سلسله مراتب نياز كه به عنوان يك الگوي مطلوب رفتار انساني در سازمان پديدار شد تا اندازه زيادي به سبب معروف شدن الگو از سويً داگلاس مك گرگورً    درباره اين نظريه بطور گسترده بحث شد و از سوي روانشناسان سازمان و مديران مورد بهره گيري قرارگرفت .

بخش دوم : آموزش  پرستاري 

مفهوم آموزش   

آموزش اصطلاحي است كه دامنه آن طيف وسيعي از فعاليتها را دربرمي‌گيرد. طول يك فعاليت آموزشي مي‌تواند از يك دوره آموزشي كوتاه مدت ، مانند يك گردش صحرايي يك روزه، تا يك دوره بهسازي حرفه‌اي   كه ممكن است چندين ماه به طول انجامد، متغير باشد. نوع شاگردان يا فراگيران اين دوره‌ها نيز متفاوت است. ( ونتلينگ ، ۱۳۷۵ص ۱۰۱). 

آموزش نوعي سرمايه‌گذاري پنهان براي تغيير مفاهيم و بنيانهاي فكري و ساخت علايق و تواناييها و مهارتهاي فردي و اجتماعي است كه در كوتاه مدت با ارزش افزوده به صورت تدريجي و آثار غير ملموس همراه مي‌باشد و در دراز مدت حضوري فعال و مؤثر در ساختار فني ، حرفه‌اي و فرهنگي خواهد داشت. در تعريف ديگري آموزش به مجموعه‌اي از فعاليتهاي پيوسته و داراي تأثيرهاي متقابل گفته مي‌شود كه آموزشگر به كمك فنون آموزشي و وسايل ديداري و شنيداري ونتايج حاصل از پژوهش‌ها و تجربه‌ها را در قالب برنامه‌هاي آموزشي به فراگيران خود انتقال مي‌دهد 

در مجموع آموزش را مي‌توان وسيله كسب دانش و آگاهي و يا ابزار ايجاد تغييرات مثبت و مفيد رفتاري و ذهني در انسان تلقي نمود  ( آنوني موس ۲۰۰۶ص ۴)

آموزش راهبردي است براي انتقال دانش ها، بينش ها، مهارت ها وتجارب ارزشمند از منابع تحقيقاتي ويا صاحبان تجربه به افراد ذي نفع براي استفاده جهت ارتقاء سطح دانش، بينش ويا مهارت براي تحقق يك زندگي عقلاني كه به فراگير كمك مي كند تا توسط آموزه هاي فراگرفته شده راه تفكر را بياموزد و از قوه تفكر براي حل مشكلات و رفع موانع استفاده كرده واستعدادهاي بالقوه خود را به صورت عملي به مرحله اجرا درآورد .

آموزش ضمن خدمت

ميركمالي (۱۳۷۸ص۲۹) در تعريف آموزش ضمن خدمت اظهار مي دارد كه آموزش ضمن خدمت عبارت از برنامه اي است كه به منظور تقويت توان و ظرفيت افراد در ضمن كار طراحي  مي گردد. بنابراين آموزش ضمن خدمت را مي توان هر نوع آموزشي براي ارائه فرصت هاي يادگيري به منظور بهبود عملكرد كاركنان شاغل تعريف نمود.

 آموزش تجربه اي است مبتني بريادگيري و به منظور ايجاد تغييرات نسبتا ماندگار در فرد صورت مي گيرد تا او بتواند توانايي خود را براي انجام دادن كار بهبود بخشد. آموزش مي تواند تغيير مهارتها ،‌ دانش ، نگرشها و رفتار اجتماعي را دربر داشته باشد. به طور كلي آموزش ضمن خدمت در جهت ارتقاء سطح دانش،بينش ،نگرش و رفتار اجتماعي  در كاركنان و مديران مي باشد به نحوي كه بتوانند وظايف شغلي خود را به نحو احسن انجام دهند و براي قبول مسئوليت هاي بيشتر ومهمتر آماده شوند.

اهداف و انواع آموزش ضمن خدمت  

اصولا براي رسيدن به نتيجه مطلوب بايستي اهداف به طور واضح و شفاف بيان گردد لذا در اين قسمت به اهداف آموزش ضمن خدمت در كاركنان پرداخته مي شود(فتحي واجارگاه،۱۳۷۳ص۱۴۳-۱۴۱):

۱)هماهنگي و همسو نمودن كاركنان باسازمان 

۲)افزايش رضايت شغلي و بهبود روحيه در كاركنان 

۳)كاهش حوادث و ضايعات در نتيجه انجام كار

۴)بهنگام سازي دانش و توانمندي نيروي انساني در سازمان 

۵)كمك به تغيير و تحولات سازماني 

۶)انطباق با شرايط و اوضاع و احوال اجتماعي

۷)تقويت روحيه همدلي و همكاري در بين كاركنان سازمان 

۸)بهبود اقتصاد معيشتي 

۹)ايجاد فعاليت هاي جديد شغلي و ارتقاء آن 

آموزش هاي ضمن خدمت به طوركلي بر سه نوع  الف ـ آموزش هاي ضمن خدمت بر حسب زمان   ب ـ آموزش هاي ضمن خدمت بر حسب ماهيت  ج ـ آموزش هاي ضمن خدمت بر حسب هدف و منظور مي باشد كه در ذيل بطور مختصر هريك توضيح داده مي شود(فتحي واجارگاه،۱۳۷۳ص۱۴۴-۱۴۰)  

نوع فايل: word

سايز : ۸۶.۰ KB 

تعداد صفحه:۹۸ 

قيمت فايل فقط ۸,۹۰۰ تومان

خريد

برچسب ها : تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري , نيازهاي انساني و آموزش پرستاري , نيازهاي انساني , آموزش پرستاري , نقش پرستار , طبقه بندي نيازها , سلسله مراتب نيازهاي مازلو , تحقيق , پايان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش , دانلود تحقيق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پايان نامه , دانلود پروژه

دانلود پروژه , پايان نامه و مقاله

منبع + ادامه مطلب
:

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

.

===

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري
تحقيق,نيازهاي,انساني,و,آموزش,پرستاري
تحقيق ,نيازهاي ,انساني ,و ,آموزش ,پرستاري
تحقيق, نيازهاي, انساني, و, آموزش, پرستاري
تحقيق , نيازهاي , انساني , و , آموزش , پرستاري
تحقيق + نيازهاي + انساني + و + آموزش + پرستاري
تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري



تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري + تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري | تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري ,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري, تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري,

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

تحقيق نيازهاي انساني و آموزش پرستاري

برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاه شما در مورد این مطلب