اين پنجره صرفا براي تامين منابع مالي وبلاگ ايجاد شده است !

با کليک روي دکمه × یا دکمه بستن آنرا ببنديد

به وبلاگ من خوش آمديد


آخرین مطالب سايت

آخرین مطالب سایت

10 بازدید ۱۷ام مهر ۱۳۹۵ hossein دسته‌بندی نشده بدون نظر

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن



تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن
تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن
تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن
تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندندسته: روان شناسي
بازديد: ۳ بار
فرمت فايل: doc
حجم فايل: ۹۴ کيلوبايت
تعداد صفحات فايل: ۱۱۶

دانش آموزي که در خواندن دچار مشکل است به احتمال زياد در بسياري از زمينه هاي ديگر تحصيلي نيز مشکل پيدا خواهد کرد فايل با فرمت ورد و تنظيم شده ۱۱۶ صفحه قابل ويرايش مي باشد

قيمت فايل فقط ۸,۹۰۰ تومان

خريد

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

 

چکيده

خواندن نوعي مهارت ابزاري است. ما از اين مهارت ابزاري به عنوان وسيله هاي براي انجام کارهاي ديگر استفاده مي کنيم. ما داستان هاي بلند درباره رمان هاي عاشقانه، طنزهايي درباره سياست، پيام هاي تبليغي محصولات، کتاب هاي آشپزي که چگونگي پختن غذا را به ما مي آموزند و صفحات شبکه اينترنت، صورت مسائل را در درس رياضي بخوانيم و بسياري از کارهاي ديگر که با کسب مهارت خاوندن مي توانيم انجام دهيم. دانش آموزاني که خواندن را به خوبي ياد گرفته اند مزيت بزرگي نه تنها در مطالعه ادبيات دارند، بلکه در تاريخ و رياضي نيز از اين مزيت بهره مندند. خواندن براي افراد بزرگسال نيز يک ضرورت است. استخدام و شاغل شدن و بسياري از ضروريات زندگي نظير گرفتن گواهينامه رانندگي نيز وابسته به خواندن است.

دانش آموزي که در خواندن دچار مشکل است به احتمال زياد در بسياري از زمينه هاي ديگر تحصيلي نيز مشکل پيدا خواهد کرد. حتي تحقيقات حاکي از آن است که کودکاني که در سال اول دبستان از ديگران از نظر خواندن عقب مانده اند، به احتمال زياد درکلاس هاي دوم و سوم نيز از همشاگردي هاي خود عقب خواهند ماند(جوئل، ????). تاکلاس سوم، دانش آموزان داراي مشکل خواندن به عقب افتادن از همکلاسي هاي خود در موضوعات درسي ديگر.يکي از دلايل عقب افتادگي در حيطه هاي ديگر اين است که دانش آموزان داراي مشکل ئدر خواندن  از همکلاسي هاي خود دسترسي کمتري به منابع کسب اطلاعات پيدا مي کنند، در حاليکه دانش آموزان توانا در خواندن اطلاعات جديد تر و بيشتر کسب مي کنند، کساني که درخواندن ضعيف اند، از کسب  اطلاعات در حوزه هاي ديگر هم عاجز مي مانند و عرصه را براي همکلاس خود درکسب دانش و اطلاعات خالي مي کنند(استانوويچ، ????). اکثراً در بزرگسالي نيز داراي مشکلات عديده اي در خواندن هستند. کودکاني که درخواندن دچار دشواري هستند اغلب نگرش هاي منفي نسبت به قابليت هاي خود پيدا مي کنند ممکن است علاقه خود را به درس و مدرسه از دست بدهند. تحقيقات انجام شده حاکي از آن است که  افرادي که در بزرگسالي دچار مشکل خواندن هستند گزارش مي دهند که ديد خاصي نسبت به خود – ارزشمندي خود دارند که وابسته به مشکل خواندن آنها است(مک نولتي،????). جالبتر از همه اينکه مشکلات خواندن نه تنها در طول عمر افراد ادامه مي يابد، بلکه در فرهنگ هاي مختلف نيز ديده مي شود(اسمايت، واورت،????).

واژگان کليدي: يادگيري-  خواندن- اختلال- نارساخواني- درک- نوشتن

 

فهرست مطالب

 

چکيده  ?

مقدمه  ?

روش کار  ??

روش چندحسي فرنالد  ??

تاريخچه  ??

مراحل روش چند حسي فرنالد VAKT   ??

نکات قابل تامل در اين روش  ??

کودکان با ويژگي اختلالات يادگيري   ??

چه کساني داراي اختلالات يادگيري هستند ؟  ??

اختلال ياد‌گيري  ??

اختلال ياد‌گيري چيست؟  ??

انواع ناتواني هاي يادگيري   ??

انواع اختلالات خواندن   ??

مهمترين علل اختلال خواندن   ??

نياز به ارزشيابي مناسب  ??

چه عواملي باعث بروز اختلالات يادگيري هستند ؟  ??

الف) عوامل آموزشي  ??

مراحل ارزيابي و تشخيص در مراکز آموزشي مشکلات ويژه يادگيري   ??

راهبردهاي آموزشي  ??

در فرايند درمان مربي   ??

تعريف نارساخواني  ??

نارساخواني بينايي  ??

نارساخواني شنوايي  ??

عوامل مؤثر در نارساخواني  ??

الف)مشکلات حوزه ديد  ??

ب)مشکلات زبان  ??

ج)مشکلات ديداري، فضايي و حرکتي  ??

د)آفازي  ??

دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري در خواندن چه مشکلاتي دارند؟  ??

مشکلات مربوط به واج شناسي  ??

مشکلات در رمز گشايي  ??

مشکلات مربوط به درک مطلب  ??

معني شناسي  ??

تشخيص مشکلات و برنامه ريزي براي آموزش  ??

آزمونهاي تشخيصي  ??

آزمون هاي غير رسمي خواندن  ??

آموزش چگونه مي تواند به پيشگيري از اختلال خواندن کمک کند؟  ??

برنامه خواندن اصلاحي  ??

آموزش به کمک رايانه  ??

آموزش به واسطه همسالان  ??

تدريس متقابل  ??

آموزش درک مضمون  ??

بحث و نتيجه گيري  ??

نتيجه گيري   ??

منابع و مأخذ  ??

 

مقدمه

مدتها طولاني دانش آموزاني را که در يادگيري يک يا چند درس مشکلات جدي داشتند با اصطلاحات معلول ادراکي ، آسيب ديده مغزي و آسيب ديده عصبي معرفي مي کردند . با توجه به يافته هاي جديد در مورد يادگيري ، در سال ???? جمعي از متخصصين اصطلاح ، ناتوانيهاي يادگيري را جايگزين اصطلاحات قبل کردند از آنجا که واژه ناتواني اصطلاحات ديگري مثل ناتواني جسمي يا ناتواني ذهني را تداعي مي کند ، يعني ناتوانيهاي که تبديل به توانايي کامل نمي شوند ، اصطلاحي مايوس کننده مي نمايد و به نظر مي رسد اگر اصطلاح اختلالات در يادگيري و ( يا به نظر نگارندگان مشکلات يادگيري ) به کار گرفته شود، مناسب تر باشد . ( تبريزي – ???? – ص ? ) .

به بسياري از اينگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کودن ، کم ذهن ، عقب مانده و امثال آن زده مي شود که هيچکدام صحيح نيستند و با قاطعيت مي توان گفت که اگر اين مشکلات به موقع و به جا تشخيص داده شوند قابل درمان است ؛ افرادي چون آلبرت انشتين نابغه رياضي ، توماس اديسون مخترع و مبتکر و نابغه آمريکايي – اگوست رودين مجسمه ساز بزرگ فرانسه ، لئوناردو داوينچي و بتهون همگي دچار اختلالات يادگيري بودند. بسيارند کودکاني که ظاهري طبيعي دارند، رشد جسمي و قد و وزنشان حاکي از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابيش عادي است، به خوبي صحبت مي‌کنند، مانند ساير کودکان بازي مي‌کنند و مثل همسالان خود با سايرين ارتباط برقرار مي‌کنند، در خانه نيز خود ياريهاي لازم را دارند و کارهايي را که والدين به آنان واگذار مي‌کنند به خوبي انجام مي‌دهند و از رفتار و اخلاق عادي برخوردارند. ليکن وقتي به مدرسه مي‌روند و مي‌خواهند خواندن و نوشتن و حساب ياد بگيرند دچار مشکلات جدي مي‌شوند.

بيش از يک قرن است که متخصان علوم تربيتي و روانشناسي و گفتار درماني در پي تشخيص و درمان مشکلات اين قبيل کودکان بوده‌اند. بيش از شصت تعريف براي اختلالات يادگيري وجود دارد که معروفترين آنها عبارتست از: اختلال در يک يا چند فرآيند رواني پايه به درک يا استفاده از زبان شفاهي يا کتبي مربوط مي‌شود و مي‌تواند به شکل عدم توانايي کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمي کردن يا انجام محاسبه‌هاي رياضي ظاهر شود.

اين اصطلاح شرايطي چون معلوليتهاي ادراکي ، آسيب ديدگيهاي مغزي ، نقص جزئي در کار مغز ، ريس ‌لکسي يا نارسا خواني و آفازياي رشدي را در بر مي‌گيرد.

از سوي ديگر ، اصطلاح ياد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلوليتهاي ديداري ، شنيداري يا حرکتي همچنين عقب ماندگي ذهني يا محروميتهاي محيطي ، فرهنگي يا اقتصادي به مشکلات يادگيري دچار شده‌اند را شامل نمي‌شود.

از سال ???? از سوي وزارت آموزش و پرورش مراکز آموزشي و توانبخشي دانش آموزان دچار مشکلات ويژه يادگيري ايجاد گشت و در آن اينگونه دانش آموزان در کنار تحصيل در مدارس عادي براي رفع مشکلات خاص يادگيري از خدمات ويژه پاره وقت بهره مند مي شوند

روش کار

روش چندحسي فرنالد

تاريخچه:

خانم دکتر فرنالد کار خود را در مدرسه اي آغاز کرد که در سال ???? به عنوان مدرسه ضميمه ي دانشگاه کاليفرنيا در لوس آنجلس تاسيس شده بود و گروهي از اساتيد و دانشجويان در آن به تحقيق و مطالعه درباره ي دانش آموزان با انواع اختلالات مشغول بودند. با آمدن خانم فرنالد دانش آموزان اين مدرسه به تدريج از ميا ن دانش آموزاني انتخاب شدند که داراي هوش متوسط يا بالاتر بودند اما در يک يا چند زمينه ي درسي به ويژه خواندن و هجي کردن ناتواني شديد داشتند.پس از سالها مطالعه خانم فرنالد در سال ???? مقاله ي تحقيقي خود را که بيانگر روش چند حسي او بود منتشر کرد.

گزارش شده است که اين روش در بر خي از دانش آموزان بسيار موفق بوده است .دانش آموز حروف را ترسيم مي کند(لامسه ـجنبشي)به آنها نگاه مي کند(ديداري)حروف را با صداي بلند مي گويد(صوتي)و آن چه را مي گويد مي شنود(شنيداري)به اين دليل به اين روش تکنيکVAKT  (ديداري،شنيداري،جنبشي،لامسه اي)نيز گفته مي شود.

کودکان با ويژگي اختلالات يادگيري :

از دهه ي ???? کودکان مبتلا به ناتواني هاي يادگيري توجه مطالعات رواني و آموزشي بوده اند و در واقع شاخه جديدي است که به آموزش و پرورش ويژه افزوده شد .

هر چند که ناتواني هاي يادگيري يک قلمرو نسبتا جديدي است لکن رشد مفهوم آن ظاهرا سريع بوده به طوريکه از طريق آميختگي پيشه هاي متعدد به صورت يک پيشه گسترده ميان رشته اي جلوه گر شده است .

نوع فايل: word

سايز: ۹۴.۲ KB   

تعداد صفحه:۱۱۶

قيمت فايل فقط ۸,۹۰۰ تومان

خريد

برچسب ها : تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن , يادگيري , خواندن , اختلال , نارساخواني , درک , نوشتن , تحقيق , پايان نامه , پروژه , پژوهش , دانلود پژوهش و تحقيق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پايان نامه , دانلود پروژه

دانلود پروژه , پايان نامه و مقاله

منبع + ادامه مطلب
:

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

.

===

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن
تحقيق,ناتواني,يادگيري,و,اختلالات,خواندن
تحقيق ,ناتواني ,يادگيري ,و ,اختلالات ,خواندن
تحقيق, ناتواني, يادگيري, و, اختلالات, خواندن
تحقيق , ناتواني , يادگيري , و , اختلالات , خواندن
تحقيق + ناتواني + يادگيري + و + اختلالات + خواندن
تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن



تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن + تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن | تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن ,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن, تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن,

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

تحقيق ناتواني يادگيري و اختلالات خواندن

برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاه شما در مورد این مطلب